Here's looking at you KITT!
Tel: +31 (0)53-4315700

Creative Technology

Een rode draad door de projecten en producten van KITT Engineering is “natuurlijke interactie”. Dit geldt zowel voor kunstinstallaties als de voetbalwand die we met Yalp samen hebben ontwikkeld. Hoewel wij daar al 15 jaar mee bezig zijn begint het pas de laatste jaren algemener te worden. Spelcomputers als de Wii (wii mote) en X-Box (kinect) brengen het computerspel “uit de box”.

Wij denken dat zowel voor diensten als producten er de komende jaren een groeiende markt zal zijn. De kunst is om het ambitie niveau zo te kiezen dat product ideeën in korte termijn van “proof  of concept” tot een robust product uitgewerkt kunnen worden. Deze uitdaging gaan we zowel in ons individuele projectplan als binnen het collectieve project aan.

Dit jaar is KITT Engineering een structurele samenwerking aangegaan met de Human Media Interaction groep van de Universiteit Twente. Wij nemen de komende 4 jaar deel aan het COMMIT project (P2 Interaction for Universal Access), ontvangen GEEN subsidie maar leveren een bijdrage van 25K euro per jaar “in kind”. Dit is een win-win situatie omdat wij zo wetenschappelijke ondersteuning krijgen maar tevens de vakgroep toegang bieden tot representatieve testlocaties in de publieke ruimte.Er is veel kennis aanwezig bij de Universiteit echter veel van deze kennis is het laboratorium nog niet uitgekomen. Samenwerking met de UT geeft ons toegang tot leading edge technologie en concepten die we in de praktijk mogen toepassen.

’4D-Pixel’ by Daan Roosegaarde

Daan Roosegaarde is pionier, kunstenaar, ondernemer en ontwerper. Hij studeerde aan de Academie voor de Kunsten AKI in Enschede en het Berlage Instituut  in Rotterdam en staat nu aan het hoofd van Studio Roosegaarde, een ontwerpstudio met vestigingen in Nederland en Sjanghai. In 2005 had Daan  het idee om ’4D-Pixel’ te maken, een wand die reageert op je stem. Net afgestudeerd aan de AKI was er een kostenhobbel te nemen. Dankzij KITT Engineering en het Materiaalfonds kon het eerste prototype worden bedacht en gebouwd. Nu blijkt dat  ’4D-Pixel’ een belangrijke studie was voor opvolgende kunstwerken, zoals ‘Flow’ en ‘Lotus’, een lopend onderzoek naar interactieve architectuur.

’Flow 5.0’ by Daan Roosegaarde

Recente Projecten